Aminosyran leucin

Leucin är en del av BCAA och är ett måste vid muskeltillväxt Leucin är en av de 20 livsviktiga aminosyror som bygger upp alla proteiner i kroppen. Det är därför livsviktigt att tillföra leucin genom maten eller kosttillskott. Leucin är också en av de tre grenade aminosyrorna som ofta förknippas med muskeluppbyggnad. Leucin förkortad Leu eller L.

  • Kemisk formel: C6H13NO2

Hur påverkar leucin kroppen?

Leucin spelar en nyckelroll i leverns funktion liksom kroppens muskler och fettvävnad. I själva verket är leucin den enda essentiella aminosyran som stimulerar tillväxten av muskelproteiner. Denna aminosyra har väckt ett växande intresse för forskning eftersom det har visat sig vara en av den mest effektiva av de tre grenade aminosyror (BCAA, se även valin och isoleucin).

Leucin bryts snabbare ner till glukos – vilket i sin tur förhindrar muskelnedbrytning. Dessa tre aminosyror står för en tredjedel av kroppens muskelprotein. Forskning har visat att leucin används effektivt inom bodybuilding och elitatleter då det har förmågan att bromsa nedbrytningen av muskelvävnad. Andra studier på råttor har visat på att leucin minskar fettvävnad och ett mer stabilt blodsocker.

För små nivåer av leucin är associerade med huvudvärk, yrsel, depression, förvirring, irritabilitet och trötthet. För mycket leucin å andra sidan kan störa lever- och njurfunktion och öka mängden av ammoniak i kroppen.

Det spekuleras ocksåom mycket låga leucin nivåer kan spela en roll i utvecklingen av pellagra. Sjukdomen orsakas främst av vitaminbrist och är mycket sällsynt i utvecklade länder där befolkningen har dålig möjlighet att få en någorlunda varierad kost.

Kosttillskott innehållandes leucin

bäst pris på bcaa hardcore

BCAA Hardcore 264g

BCAA Hardcore från Chained Nutrition innehåller grenade...

Read Review
nocco bcaa flytande aminosyror med smak av citrus fläder

NOCCO BCAA, 330ml

NOCCO BCAA - Färdigblandad BCAA dryck som är både...

Read Review
BCAA XL-caps från Star Nutrition för ökad muskelmassa

BCAA XL-caps

BCAA XL kapslar från Star Nutrition har en hög dos BCAA i...

Read Review

 

Leucin i livsmedelLeucin är en aminosyra som är bra för träning och aktiva

Bra källor till leucin inkluderar kött, ägg, kyckling, soja, jordnötter, mandel, havre och lax. Mjölk och baljväxter innehåller också leucin, om än i mindre grad än den förra.

Leucin har därmed också blivit populär som ett kosttillskott för många som är intresserade av att bygga muskler. Det säljs främst som förberedelse tillsammans med valin och isoleucin – men observera att förhållandet leucin mot resterande aminosyror kan variera.