Aminosyran valin

Valin är en del av de grenade aminosyrorna och är bra för personer som tränarValin är en av de åtta essentiella aminosyror som måste tillföras via kosten eller genom kosttillskott. Den är en av de cirka 20 aminosyror vi har i kroppen. Tillsammans med leucin och isoleucin bildar dessa tre de grenade aminosyror. De grenade amiosyrorna är särskilt viktigt för musklernas energiförsörjning och för kroppens tillväxt. Valin förkortas Val eller V.

  • Kemisk formel: C5H11NO2

 

Kosttillskott innehållandes valin

Xtend RTD, 500ml

Uppfriskande BCAA och elektrolyt blandning från Scivation....

Read Review

Xtend 30 serveringar

Xtend från Scivation innehåller aminosyror som kroppen...

Read Review
aminolast är bäst för ökad muskeltillväxt

Aminolast 420g

Aminosyrorna från Gaspari Nutrition är en unik blandning...

Read Review

Hur fungerar valin i kroppen?

Förutom sin roll som en byggsten för proteiner har valin ett antal viktiga funktioner i människokroppen. För det första har det en stimulerande effekt på det centrala nervsystemet (hjärna och ryggmärg) och är därför viktigt för optimal kognitiv funktion och hjälper det centrala nervsystemet i trim. Det hjälper dig att fokusera, hålla balansen och koordination (multi-tasking). Dessutom är valin en reglerande funktion på immunsystemet och hjälper dig att hålla dig frisk.

Valin riktas direkt till musklerna, och det finns bevis för att denna aminosyra hjälper också förhindra nedbrytning av muskler. Det har i detta avseende använts av kroppsbyggare med isoleucin och leucin. Valin kan också hjälpa till med återuppbyggnaden av vävnader under fysisk ansträngning. Som tillskott ges oftast tre grenade aminosyror (BCAA) i samma komposition. Dessa tre grenade aminosyror säljs antingen separata då i form av valin, leucin eller isoleucin. Eller i blandade kosttillskott som då heter BCAA.

Valin i livsmedelValin är en aminosyra som hjälper dig som gymmar och intas ofta då som blandningen BCAA

Valin måste tillföras till kroppen genom antingen mat eller kosttillskott, annars blir vi sjuka och i värsta fall slutar våra interna organ att fungera. Kroppen är lyckligtvis så väl anpassade att
behovet har vanligtvis inte alltför svårt att komma åt; Valin kan förvärvas genom att äta såkallade fullvärdiga proteinkällor. Då talar vi i allmänhet om animaliska livsmedel såsom kött, fågel, fisk och mejeriprodukter.

Mat baserad på soja är också full av proteinkällor i att soja innehåller essentiella aminosyror – om än något mindre av dem. I det här fallet kan du komplettera med andra källor för essentiella aminosyror och vi råder att göra det genom kosttillskott för att maximera din muskeltillväxt. Valin finner väl i sesamfrön och baljväxter, inklusive bönor, linser och jordnötter – men till ett betydligt högre kilopris än