Vad är EAA?

Aminosyror rent generellt brukar beskrivas som kroppens byggstenar av protein. EAA är förkortningen av Essential Amino Acids – av de 20 aminosyror som du kan ta genom kosttillskott eller genom maten, så är nio essentiella (livsviktiga) för vår överlevnad och elva är icke-essentiella.

En aminosyra anses essentiell eftersom kroppen inte kan tillverka den från andra kostkomponenter, som kött eller vassleprodukter. Därför är det viktigt att man äter en varierad kost så man får i sig samtliga av de nio livsviktiga aminosyrorna. Antingen kan man göra det genom maten eller kosttillskott – om man inte får i sig tillräckligt drabbas kroppen av näringsbrist.

 

Kostillskott innehållandes EAA

Animal Nitro EAA från Universal Nutrition

Animal Nitro EAA

Monstertillskott från Delta Nutrition för dig som vill...

Read Review
EAA Amino Rush från Fairings för dig som vill bygga muskelmassa

Essential Amino Rush, 500 g

Ett kraftfullt kosttillskott från Fairing fullspäckad med...

Read Review
EAA+ Amino från Delta Nutrition finns i två goda smaker

EAA+ Amino, 400 g

Delta Nutritions kraftpaket motverkar katabolism och...

Read Review
EAA aminosyror från Star Nutrition kommer i flera goda smaker

Star Nutrition EAA, 413 g

Äntligen är den här! EAA från Star Nutrition kommer i...

Read Review
EAAnabol aminosyror från Xplode finns i flera goda smaker

EAAnabol Xplode, 500 g

Herkules bland EAA's är äntligen här! EAAnabol från...

Read Review
EAA Hardcore aminosyror från chained nutrition bäst pris på Aminosyra.se

EAA Hardcore 320g

Kungen av EAA är här! Chained Nutrition lanserar ett...

Read Review

 

Vad gör EAA i kroppen?

Under träning ökar proteinnedbrytningen utan någon ökning i proteinsyntesen. Detta innebär att träning och tävling kan vara mycket katabola (nedbrytande), oavsett vilken typ av träning du gör. Lyckligtvis kan denna muskelkatabolism bromsas under träningsperioden om proteinsyntesen höjs efter träningspasset, om du äter proteinrik mat efteråt.

Dock är denna ökning av proteinsyntesen fortfarande inte tillräckligt för att motverka den nedbrytning som fortfarande förekommer av träning. Nettoresultatet av träningspasset blir att katabolismen är snäppet kraftigare än det anabola stadiet (uppbyggnad).

Aktuell forskning inom kosttillskott har inriktat sig på dessa två faser; nedbrytande och uppbyggande. Man försöker minimera katabolismen och maximera anabolismen. Denna forskning har visat att essentiella aminosyror som intas före, under och efter träning främjar stora ökningar i proteinsyntesen, som i sin tur gör att du får ökad muskeltillväxt.

EAA hjälper till att återhämta och bygga större muskler.

 

Var kommer de essentiella aminosyrorna ifrån?

Essentiella aminosyrors grundläggande kostkomponenter utgörs av all den maten vi äter. Däremot kan tillhandahållandet av dessa aminosyror individuellt leda till en absorption och upphämtning av kroppen om det tas i form av pulver. Maten vi äter är uppbyggda av proteiner och det är först när maten flera timmar senare har spjälkats ner aminosyrornas effekt börjar. Vi rekommenderar därför att man alltid tar aminosyror i form av tillskott, för att se till att kroppen får i sig näringen vid rätt tillfälle – så nära träningstillfället som möjligt.

Dessutom är tre av de 9 essentiella aminosyror de grenade aminosyror (BCAA). Dessa aminosyror är också väldigt viktiga för muskelmetabolismen och förhindrar även trötthet av det centrala nervsystemet.

Hur och när ska jag ta EAA?

Styrka och uthållighetsidrottare gynnas av ungefär 6 g aminosyror per 70 kg kroppsvikt. Räkna med att skopan som följer med innehåller 10 g, varav 3 g brukar vara andra ämnen (koffein, kolhydrater, smaktillsatser m.m.) EAA bör intas direkt innan eller under träning. Skaka shakern noga då EAA kan vara svårt att lösa i vatten.