Aminosyran metionin

Metion är en aminosyra som bygger upp kroppens proteiner Meitionin är en aminosyra och den mänskliga kroppen är beroende av att få denna aminosyra genom våra måltider eller genom extra tillsatt genom kosttillskott. Metionin och cystein är de enda aminosyrorna som innehåller svavel. Metionin förkortas Met eller M.

  • Kemisk formel: C5H11NO2S

 

Kostillskott innehållandes metionin

EAA Hardcore aminosyror från chained nutrition bäst pris på Aminosyra.se

EAA Hardcore 320g

Kungen av EAA är här! Chained Nutrition lanserar ett...

Read Review
EAA aminosyror från Star Nutrition kommer i flera goda smaker

Star Nutrition EAA, 413 g

Äntligen är den här! EAA från Star Nutrition kommer i...

Read Review
EAAnabol aminosyror från Xplode finns i flera goda smaker

EAAnabol Xplode, 500 g

Herkules bland EAA's är äntligen här! EAAnabol från...

Read Review

Hur fungerar metionin i kroppen?

Metionin är som alla andra aminosyror nödvändig för att bygga proteiner och muskler. Metionin är utöver detta inblandad i bildandet av bland annat
cystein och taurin.

Met kan bidra till att motverka paracetamolförgiftning Överdosering av paracetamol ger symtom som illamående, kräkningar, svettning samt smärta efter några timmar. Om deMetion finns framförallt i paracetamol men även i vissa kosttillskottn inte behandlas kan förgiftningen orsaka leversvikt och vara dödlig inom några dagar.

Aminosyran har använts i sådana fall för att skydda levern mot skador från paracetamol. I USA har man i speciella fall lagt metionin i smärtstillande tabletter (innehållandes just paracetamol) för att förhindra en eventuell förgiftning.

Metionin i livsmedel

Metionin är inte speciellt vanlig förekommande i livsmedel som många av de andra essentiella aminosyrorna. Topp fem rankade till mängden av metionin per 100 g är ägg, sesam, ost, paranötter och sojaprotein. Kött, fågel och fisk innehåller också metionin – om än i mindre utsträckning än de ovan nämnda.

Man finner inte speciellt stora mängder av mentionin i frukter, grönsaker eller baljväxter. Därför kan vegandieter vara förknippade med lågt intag av metionin. För personer som inte tränar är därför normalt intag genom kosten helt tillräckligt. Men om man tränar tungt och intensivt är det att rekommendera att addera extra metionin genom kosttillskott.