Aminosyran tryptofan

Tryptofan är ett mycket bra kosttillskott för energi och muskeltillväxt Tryptofan är den största av de cirka 20 aminosyror som bildar protein och våra muskler. Tryptofan är en essentiell aminosyra – det vill säga kroppen kan inte producerar den inte själv, utan man måste tillsätta antingen genom en balanserad kost eller kosttillskott.

Tryptofan kan också gå under namnet indolyl alanin eller tryptan och förkortad Trp eller W.

  • Kemisk formel: C11H12N2O2

 

Kosttillskott innehållandes tryptofan

EAA Amino Rush från Fairings för dig som vill bygga muskelmassa

Essential Amino Rush, 500 g

Ett kraftfullt kosttillskott från Fairing fullspäckad med...

Read Review
EAA Hardcore aminosyror från chained nutrition bäst pris på Aminosyra.se

EAA Hardcore 320g

Kungen av EAA är här! Chained Nutrition lanserar ett...

Read Review
EAA aminosyror från Star Nutrition kommer i flera goda smaker

Star Nutrition EAA, 413 g

Äntligen är den här! EAA från Star Nutrition kommer i...

Read Review

 

Hur fungerar tryptofan i kroppen?

Förutom dess allmänna funktion som aminosyra spelar tryptofan en roll för bildandet av signalsubstansen serotonin. Normalt omkring 5% av tryptofans dagsintag (vanligen i form av mat eller kosttillskott) passerar en barriär in i hjärnan och omvandlas till serotonin.

Serotoninnivåerna är förknippade med en rad psykologiska mekanismer, inklusive humör, sömn och social interaktion – ofta i positiv bemärkelse. Effekten av tryptofan som behandlingsmetod för depressioner kan diskuteras och forskas det fortfarande i. Vissa skulle ändå rekommendera att äta tryptofanrik mat till exempel för att sova bättre.

Kroppen kan även konvertera tryptofan till flera andra substanser och hormoner i kroppen som växthormonet ”indol-ättiksyra” som gynnar muskeltillväxten. Läs om vårt test av aminosyror för att hitta fler tillskottet som kan hjälpa dig i vardagen.

Tryptofan i matTryptofan är nödvändigt om man vill bygga muskler

Det är inte alltför svårt för en vanlig människa att få tillräckligt med tryptofan genom maten, men man genom höga temperaturer så kan aminosyran förstöras och brytas ner.

Tryptofan finns i de flesta proteininnehållande livsmedel, och är också väl fördelad i icke-animaliska livsmedel. Är du ute efter att få mer av denna aminosyra, kan man sträva efter dessa livsmedel: havre, kikärter, solrosfrön, rött kött, fisk, mjölk, ägg, yoghurt, keso, fjäderfä, sesamfrön, pumpafrön, spirulina , bananer, dadlar, jordnötter och choklad.

OBS! Det har visat sig att ökat intag av tryptofan genom maten inte ökar mängden tryptofan i blodet. Men det gör dock tryptofan som tillsätts som kosttillskott eftersom överföringen av tryptofan till blodet inte ”störs” av andra aminosyror.

Tryptofan i stället för lyckopiller?

Många personer med sjukdomen depression har lägre nivåer av serotonin än normalt. En form av antidepressiva medel (SSRI) är utformade för att öka denna nivå och är effektiv för att mildra symptomen på depression för många. Eftersom bara en liten mängd av tryptofanintaget omvandlas till serotonin, har provat en levererar tryptofantillskott att öka serotoninnivåerna i deprimerade. Dessa studier har visat blandade resultat, men den senaste finner ingen effekt av tryptofan vid behandling av depression och det är därför inte rekommenderas utan vidare. Det är också viktigt att komma ihåg att depression är mycket varierande och ofta också ett nära samband med ångest. Även läkemedel som innehåller serotonin fungerar för många människor med depression, det fungerar på nästan alla.

Tryptofan distribueras i Europa för depression och vissa andra villkor, med varumärkena Cincofarm och tript-OH.